Forum: Zaden, planten en natuurlijk tuinieren

post naar forum:
back Terug
naar pagina : 1 2 , dit is pagina 1 [25 berichten per pagina]
omhoog omhoog
Grokwa

dit account is verwijderd

beantwoorden  bewerken  verwijderen
Onderwerp : RE: perzikenboom
Geplaatst : 7/7/2004
Bericht #1233 - In antwoord op #1230
Beste Piet,
Oorwurmen eten luizen, maar ook dode, grotere dieren . Eveneens planten en m.n. op aardbeien schijnen ze dol te zijn (boekenwijsheid). Ze zijn dus zowel nuttig, als schadelijk. Je kunt ze vangen door een omgekeerde bloempot, gevuld met (vochtige) houtwol of hooi op de grond te zetten. In de compostbak doen ze goede diensten. I.p. daarvan kun je de potjes ook in een met luizen aangetaste boom hangen. 's Zomers houden oorwurmen zich overdags schuil op een donkere plaats en komen's nachts te voorschijn om te eten. Ze overwinteren onder de grond. groeten Annemarie
omhoog omhoog
pigla

Gebruiker

Bericht #1230 - In antwoord op #1218
Hallo
De lius is grotendeels weg.
Wat eten oorwurmen?
Groetjes PIET
omhoog omhoog
Grokwa

Bericht #1229 - In antwoord op #1226
Hallo allemaal,
Aardig wat tegengas he Markes.
Op ons volkstuincomplex klaagde iedereen steen en been over luizen dit voorjaar. Nu weet ik niet wat jullie ervaring is met andere jaren, maar sinds de vorige grote aantasting van mijn pruimenboom heb ik in het najaar altijd knoflookteentjes om de stam gepoot en dat werkt kennelijk. Dat doe ik ook bij de rozen en de aardbeien. Vorig jaar niet en de aantasting van de pruim was nu zo erg, dat ik hem eigenlijk zijn laatste seizoen had toegewenst. Maar hij heeft zich geweldig hersteld en dat is zijn redding. Annemarie
omhoog omhoog
pigla

Gebruiker

Bericht #1226 - In antwoord op #1220
Hallo Markes
Honderd en meer lieveheersbeestjes kan voorkomen .
Eens in mijn leven heb ik zoveel en meer bij elkaar gezien.
Dit was wel 30 jaar geleden aan de Schelde kust in Zeeuws Vlaanderen. Maar het kan zijn ,dat ze aangespoeld waren.
Groetjes PIET
omhoog omhoog
gerard

Gebruiker

Geplaatst : 6/7/2004
Bericht #1225 - In antwoord op #1219
Beste Markes,
Juist door de famililijn naar de roos ben ik altijd in de veronderstelling geweest dat de perzik niet onder de steenvruchten viel.
Van een kweker heb ik onlangs vernomen dat dit wel het geval is maar, zo verzekerde hij mij, de smaak blijft hetzelfde.
Overigens zijn pruimenbomen erg gevoelig voor luisaantasting, dit hoeft dus niet altijd op zwakte van de boom te duiden.
Groeten, Gerard
omhoog omhoog
redpoppy

Gebruiker

Geplaatst : 6/7/2004
Bericht #1221 - In antwoord op #1220
hallo Markes, steenvruchten zijn vruchten met n houtachtige pit , dus ook de perzik!!!!!!!!
omhoog omhoog
Grokwa

Geplaatst : 5/7/2004
Bericht #1220 - In antwoord op #1219
Beste Markus,
In de eerste berichten van deze discussie wordt gesproken over luizen, dus als je de moeite neemt om die te lezen, begrijp je, waarom ik iets meld over luizen in mijn pruimenboom. Ik tuin biologisch en wil er mee aangeven, dat als je maar geduld hebt, je soms niet eens hoeft terug te grijpen op spuiten met wat voor middel dan ook.
vr.gr. Annemarie
omhoog omhoog
Markes

Geplaatst : 5/7/2004
Bericht #1219 - In antwoord op #1218
hallo allemaal.
Al enige maanden volg ik met belangstelling dit forum.
Vooral het onderwerp over de perzikboom trok mijn aandacht omdat ik er ook een paar heb staan.
Normaal zou ik hier niet op reageren maar in dit geval wel omdat ik vind dat Grokwa wel een heel vreemde wending geeft aan dit onderwerp.
Het bericht van Gerard over het snoeien van de perzik komt in grote lijnen overeen met de handleiding die ik bij de aankoop van mijn boompjes gekregen heb, Hierin staat ook duidelijk dat het snoeien in de zomermaanden de groei afremt en in de winterperiode de groei bevorderd.
De perzik is familie van de roos en onderfamilie van de steenvrucht-achtige dus of het ook een steenvrucht is vraag ik mij af.
Dat de perzik aangetast kan worden door loodglans is voor mij nieuw. steed wordt er geschreven over bladkrulziekte wat kan ontstaan door o.a. verkeerd snoeien. Maar dan blijkt dat Grokwa het ineens over een pruimenboom heeft en dat is verwarrend zeker voor de vraagsteller.
Als zij echt zoveel last van luis heeft denk ik dat de bomen niet bepaald in goede conditie zijn wat ook weer het gevolg van verkeerd snoeien kan zijn.
En wat die luis aangaat, een beetje raar verhaal dat deze uit een gesloten vuilniszak massaal uit de kliko kruipen en zoveel lieveheerbeestjes ??
Desondanks vindt ik het een leerzame site die ik zeker zal blijven raadplegen.
Markes
omhoog omhoog
Grokwa

Geplaatst : 4/7/2004
Bericht #1218 - In antwoord op #1217
Dank jullie Redpoppy en Piet. Wat mij betreft is 't een heerlijke zomer.Mijn pruimenboom zat een paar weken geleden ook onder de luizen. Een paar jaar geleden heb ik alle takken eruit geknipt en in een goed dichtgeknoopte vuilniszak in de kliko gedaan.. Dat was ook geen oplossing, want die luizen kropen er in golven uit. Nu heb ik eens gewoon afgewacht en moeder natuur heeft mij een handje geholpen: gaasvliegen, sluipwespen en honderden lieveheersbeestjes hebben 't opgelost. Door schade en schande wordt je wijs. Ik heb nu 14 jaar een volkstuin en de beste remedie voor heel veel kwalen is : GEDULD. groeten, Annemarie
omhoog omhoog
gerard

Gebruiker

Geplaatst : 3/7/2004
Bericht #1217 - In antwoord op #1215
Beste Annemarie,
Ik wil nog een tip geven.
Zoek met ILSE op perzikboom, klik bij de inhoud op "ook in de kleinere tuin" je leest daar alles over o.a. (ONDERHOUD)snoei van de perzik en nog veel meer fruitbomen.
groeten, Gerard.
Ps. ik zat er inderdaad naast met de steenvrucht maar dat had ik al doorgegeven. Sorry voor dit foutje mijnerzijds.
omhoog omhoog
redpoppy

Gebruiker

Geplaatst : 3/7/2004
Bericht #1216 - In antwoord op #1215

Annemarie, een fijn weekend met veel zon gewenst ,de zomer laat het een beetje afweten, maar... na regen komt zonneschijn.
omhoog omhoog
Grokwa

Geplaatst : 2/7/2004
Bericht #1215 - In antwoord op #1214
Dank voor deze wijsheid, Piet. En Redpoppy heeft gelijk, steenvruchten zijn niet vatbaar voor bacterievuur. Alzo herstel, dit moet zijn loodglans. Volgens het handboek snoeien door G.Brink, ontstaat loodglans door snoeien op een verkeerd tijdstip. Te voorkomen door snoeien in juli of augustus en door een goed wondafdekkend middel te gebruiken. Fijn weekend allemaal, Annemarie
omhoog omhoog
pigla

Gebruiker

Bericht #1214 - In antwoord op #1212
Hallo allen
Het is een steenvrucht
Groetjes PIET
omhoog omhoog
gerard

Gebruiker

Bericht #1213 - In antwoord op #1212
Beste Redpoppy,
Je hebt gelijk, ik zat er effe volkomen naast.
overigens vindt je daar ook informatie over ONDERHOUDsnoei van de perzik.
Komt weer overeen met mijn verhaal dus hoop ik dat ik geen strafpunten krijg.
Maar wat met luis begon wordt nu zo langzamerhand een cursus (fruit)boomkweken.dus zou ik willen voorstellen, volgend onderwerp.
groeten Gerard
omhoog omhoog
redpoppy

Gebruiker

Bericht #1212 - In antwoord op #1211
perzikken vallen wel degelijk onder steenfruitachtigen , kijk maar bij lycos
Definitie van steenfruit: steenfruit zijn vruchten die n harde pit hebben.
omhoog omhoog
gerard

Gebruiker

Geplaatst : 1/7/2004
Bericht #1211 - In antwoord op #1204
beste Annemarie,
Het is juist dat steenvruchten na de pluk gesnoeid moeten worden, alleen valt voor zover mij bekend de perzik niet onder de steenvrucht, wel kersen,pruimen, olijven.
omhoog omhoog
redpoppy

Gebruiker

Bericht #1209 - In antwoord op #1204
steenfruit kan geen bacterievuur krijgen
omhoog omhoog
pigla

Gebruiker

Bericht #1208 - In antwoord op #1175
Hallo krullie
Een oog is het begin van een nieuwe tak.
Gisterenavond werkt de link ook niet bij mij .Ik heb gewoon een nw wachtwoord gevraagd en toen was alles weer in orde,
Groetjes PIET
omhoog omhoog
Krullie

Gebruiker

Bericht #1207 - In antwoord op #1206
Gerard, bedankt !!

Ik ontdekte vandaag dat lang niet alle bladluis van de boom verdwenen is, ... gewoon nog eens sproeien ??

By the way ... Als ik op de link klik krijg ik het bericht dat ik niet gemachtigd ben die pagina te bekijken ... :s

Euhm, 3 ogen, wat bedoel je daar precies mee ?

omhoog omhoog
gerard

Gebruiker

Bericht #1206 - In antwoord op #1204
Beste Annemarie en Krullie,
Ben even op internet aan het snorren gegaan en de volgende site gevonden waar je alles kunt lezen, en zo blijkt ook een deel van mijn verhaal, over de perzikboom.
http://members.lycos.nl/DKG/vakartikels/2000/perziksnoei:htm
Groeten Gerard.
omhoog omhoog
Jo van Dreumel

Bericht #1205 - In antwoord op #1204
Als je bij Google intikt: perzik en loodglans
vind je meer informatie.
Zo ook: perzik en krulziekte

omhoog omhoog
Grokwa

Bericht #1204 - In antwoord op #1203
Beste Gerard,
Is het niet zo, dat steenvruchtbomen direct na de oogst gesnoeid moeten worden, om zo "vuur" te voorkomen?
groeten Annemarie.
omhoog omhoog
gerard

Gebruiker

Geplaatst : 30/6/2004
Bericht #1203 - In antwoord op #1202
Beste Krullie,
Wat de krulziekte betreft, hiervoor zijn voor de hobbytuinder geen echte bestrijdingsmiddelen voorhanden.
Zorg er voor dat de bomen gezond zijn, ze zijn dan minder gevoelig voor aantasting.
Wat de snoei betreft dit kan het beste in de wintermaanden. Perzikken groeien slechts een maal aan dezelfde tak, dit is de tak die zich dat jaar vormt. het klopt dat er veel dood hout in de boom zit omdat oudere takken meestal afsterven.
Snoei de tak waar dit jaar de vruchten aan zitten tot 3 "ogen" terug.uit de ogen zullen nieuwe takken onstaan die dat jaar vrucht dragen Dode takken kunnen ook op deze wijze terug gesnoeid worden.
Ook is het mogelijk de snoei uit te stellen tot vlak voor of na de bloei. Bedenk hierbij wel dat dan de groei afgeremt wordt dus wintersnoei verdient de voorkeur.
Om schimmelinfectie te voorkomen wordt aangeraden de snoeiplekken in te smeren met het middel
Topsin M. Mocht je nog met vragen zitten, schroom niet gooi het in de groep. er is altijd wel een "Expert" die je kan helpen.
suc6
Groeten Gerard
omhoog omhoog
Krullie

Bericht #1202 - In antwoord op #1201
Ik heb ondertussen onze drie perzikkenbomen bsproeid met onze tuinslang, en het lijkt me dat dit succes heeft ! Bedankt !!
Wat die chte "krulziekte" (de schimmel dus) betreft, mot je dze bestrijden ? Is deze schadelijk voor de vruchten zelf ?

Enne, nu we het toch over perzikkenbomen hebben, ... het lijkt me dat er een boel dode takken tussen zitten ... wanneer verwijder ik deze best ? en hoe weet ik welke ik moet verwijderen en welke niet ??

by the way, vind het (als complete leek n fan van biologisch tuinieren) geweldig dat ik dit forum gevonden heb !!!

omhoog omhoog
gerard

Gebruiker

Bericht #1201 - In antwoord op #1200
Beste Piet,
In princype mag je er wel van uit gaan dat in veel gevallen luis de boosdoener is. In dat geval is de aantasting al reeds in een vergevorderd stadium. Echter bij de perzikboom kan wel degelijk krulziekte ontstaan. Deze is dan te herkennen aan de schimmel op de bladeren en knoppen. In dat geval klopt het verhaal van Redpoppy.
Groene, bruine, rode of zwarte beestjes op het blad is luis.
Groeten, Gerard.

naar pagina : 1 2 , dit is pagina 1 [25 berichten per pagina]
Legenda   abonnement  
Administrator
Beheerder
Gebruiker
Gast
abonnementverander
e-mail service

wie we zijn

biodiversiteit?
over zaad zaaien en delen
vrienden van....

beginpagina ik bied zaad aan aanbod bekijken vraag bekijken forums
hoofdnavigatie
forumsforums
zoekenzoeken
discussies
Recente discussiesrecent
deze weekdeze week

logoff

registermeld je aan
inloggeninloggen
instellingeninstellingen

U bent nu aanwezig als gast.
log in als gebruiker voor meer mogelijkheden.

Voor vragen neem contact op met nationale proeftuin